Direktlänk till inlägg 29 januari 2014

När man som jag behöver en paus- pyssel

Av Ros-Marie Johansson - 29 januari 2014 14:43

Hej på er igen!
Jag vill visa något väldigt enkelt att pyssla med när du vill ha ombyte, strö lite tid eller som jag bara får lust med det.
Här är två hjärtformade dekorationer man kan hänga i fönstret, på växten eller varför inte på ytterdörren?
Det är busenkelt att få till med en gnutta tålamod (jag borde veta, för just tålamod föddes jag nog utan..)

Jag tänkte visa steg för steg på mitt eget lilla vis hur pass enkelt det är, visst tusan kan man köpa finare i butiken men är det inte roligare om man gjort dessa själv? ;)
Det tycker då jag!

Steg 1: Inhandla stark ståltråd (som gör den stadiga stommen), tunnare ståltråd( som du syr med), lim, garn, pärlor, eventuellt sprayfärg i valfri kulör samt kantband.

Steg 2: Klipp och böj till den starka/bredare tråden i det här fallet till ett hjärta och en till bit att ha som stomme för utbuktningen. Snurra fast dessa med hjälp av den tunnare tråden.

Steg 3: Med den tunna tråden kan man hjälpa garnet på plats genom att först lina runt den tunna tråden på stommen som säkring. Annars kan garnet som snart sätts på plats halka runt.

Steg 4: Nu ska skelettet byggas. Man kan då ha en stor fördel redan här av säkringen. Skelettet bygg bättre med lim på garnet så att det stelnar och hjärtat tar form. Man kan givetvis binda som man vill men jag har en bild som exempel.

Steg 5: Har du garnsnuttar hemma så passar dessa utmärkt här oavsett färg. Linda dessa runt ikring, bak och fram, kom ihåg att limma dessa med.
*Ett tips är hårtork om du har dåligt med tid eller tålamod..;)

Steg 6: Med den tunna ståltråden kan man nu forma en ögla att fästa längst upp som kommer bra till hands dels vid upphängningen men också till steg 7.

Steg 7: Du bestämmer själv om du ska spraya dessa hjärtan, måla med pensel eller ha de som de är. Men med tanke på att jag ville ha en mer enad färg samt att de skulle passa med annan inredning fick det bli att spraya i silver.
*Tänk på att göra detta utomhus eller om man har möjlighet i ett garage. Låt torka över natten.
*Om så behövs spraya/måla en gång till, materialet drar åt sig fukt.

Steg 8: Slutligen om du har som jag en massa skrammel i en låda av gamla armband, örhängen osv är det perfekt att ha på här efter tycke och smak. Pärlorna trär jag på den tunna ståltråden och fäster på baksidan.
Om det syns på bilden har jag gamla rosettörhängen med tillhörande plutt bara kört igenom en tråd och fäst på baksidan.
Kantbandet limmade jag på och längst ned hänger de ett par örhängen jag varken skulle eller har använt, de passade bättre här tyckte jag.

Så! Då tror jag att jag fick med allt, hoppas du fick lite inspiration nu till de egna hantverket ;)

 
 
Alvis

Alvis

29 januari 2014 15:56

Hej! Vilken jättesöt och läsvärd blogg du har, Verkligen! :)

Kika gärna in på min blogg och lämna en kommentar eller två.

Vem vet, min blogg kanske är något i din smak? SE DEN GÄRNA!!

Ha en bra dag, Kram! ^^

http://PeaceOfLove.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ros-Marie Johansson - 27 januari 2014 21:52

21:20 är klockan och jag borde verkligen ligga i sängen, helst sova.. Vilken jävla dag alltså.. Klev upp runt 10 och gjorde mig redo för en rest från förra kursen i pedagogik som jag skulle ha vid 13tiden. Bussen är sen, fötterna sväller upp, ramla...

Av Ros-Marie Johansson - 23 augusti 2013 00:36

Hösten är en sån underbar tid på året. Det är hög tid för allt jag tycker bäst om här i kring! Filtar Kuddar Te Ljus Lampor Tofflor Långpromm
enader Friska & halvkyliga luften Läsning Serier Varm choklad Grytor Pyssel Rusk Osv Ja ma...

Av Ros-Marie Johansson - 19 augusti 2013 19:06

Jag kom IN på högskolan!!! Fy fasen va glad jag är för det! Men jag kommer sakna mina arbetskamrater så sjukt mycket ...

Av Ros-Marie Johansson - 18 augusti 2013 20:20

Stress känner nog de flesta idag mer eller mindre. Jobb Skola Boende Ekonomi Relation Barn Framt
id Hälsa Utseende Ja listan kan vara mycket längre.. Så stressad innuti, vet knappt hur jag ska bära mig åt längre. Jag ramlade ner i ett dj...

Av Ros-Marie Johansson - 23 juli 2013 01:02

Godnatt! ..istället för god kväll, det har vi passerat för länge sedan.   Idag har jag då fått mycket gjort men tyvärr inget pyssel. Nä det handlar om tvätt, städ och lite "bak".Ja när klockan slog 00:00 Fick jag en tokidé.-Jag ska göra #krus...

Ovido - Quiz & Flashcards